RSS

Blog

Hormon Stresu - Kortyzol

Hormon Stresu - Kortyzol

 

Osoby dbające o swoje ciało i zdrowie często sięgają do różnych artykułów zawierających informacje dotyczące czynników wpływających na lepszy wygląd bądź też samopoczucie. Przy jednoczesnym poszerzaniu swojej wiedzy osoby te starają się pamiętać o odpowiednim odżywianiu, jak również o regularnych treningach. Mają oni na uwadze wiele aspektów, które pomagają w dążeniu do idealnej sylwetki, jednak często zapominają o elementach, które mogą zniweczyć wszystkie ich wysiłki. Takim czynnikiem jest z całą pewnością hormon stresu, czyli kortyzol.

Kortyzol to organiczny związek chemiczny, który jest hormonem steroidowym, wytwarzanym przez  korę nadnerczy. Kortyzol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, bowiem jest odpowiedzialny za pomoc w regulowaniu odporności organizmu, wpływa na metabolizm, działa przeciwzapalnie, reguluje poziom sodu, reguluje stężenie glukozy we krwi, uwalnia kwasy tłuszczowe z wątroby przyspieszając ich rozkład do ciał ketonowych, a także uwalnia aminokwasy.

Kiedy w naszym organizmie kortyzolu jest za dużo zwalnia poziom przemiany materii, a także następuję wzrost poziomu glukozy we krwi. Wzrost poziomu glukozy może prowadzić do insulino odporności co z kolei powoduje odkładanie się  tłuszczu, jak również znacznie utrudnienia jego spalania. Zwolnienie poziomu przemiany materii wpływa na funkcje tarczycy i na zmniejszeni produkcji leptyny – hormonu sytości, efektem czego dochodzi do przejadania się. Wzrost kortyzolu prowadzi także do zwiększenia poziomu sodu, czyli do podwyższonego ciśnienia krwi i stresu dla serca a także dla układu naczyniowego oraz nerek. Zbyt duży poziom sodu transportuje również wodę pod skórę co z kolei pogarsza znacznie wygląd naszego ciała. Hormon stresu w za dużych ilościach osłabia tkanki łączne w skórze i mięśniach, czyli destabilizuje kolagen, co przyspiesza proces starzenia się. Kolejnymi negatywnymi efektami za wysokiego poziomu kortyzolu są bezsenność, depresja, osłabienie odporności, osłabienie siły mięśniowej a nawet osteoporoza następująca poprzez obniżenie wchłaniania się wapnia i wzmożenie katabolizmu. U mężczyzn często nadmiar kortyzolu prowadzi do spadku libido.

                Jak widać podwyższony poziom kortyzolu może siać spustoszenie w naszym organizmie dlatego nie można go lekceważyć. Jeśli chcemy uniknąć zbytniego podniesienia tego hormonu musimy pamiętać o wykluczeniu stresorów z życia codziennego, o niezbędnej ilości snu (ok. 8 h na dobę), o odpowiedniej regeneracji i zbilansowanej diecie. Dieta powinna być bogata w zdrowe tłuszcze, bogata w witaminy, a przede wszystkim w witaminę C i w świeże warzywa przy równoczesnym wykluczeniu nadmiaru cukrów prostych oraz produktów przetworzonych i sztucznych dodatków.

Dietetyczne ciasto marchewkowe
Przepis na pyszne ciasto marchewkowe przesłany przez naszą fankę Andżelikę :)
Olej kokosowy zastosowanie i własciwości
Ostatnio olej kokosowy zrobił się bardzo popularny, jest coraz częściej doceniany i stosowany, zarówno do spożycia jak i użytku zewnętrznego w kosmetologii, także zwrócił swoja uwagę u sportowców gdyż nie odkłada się w postaci zbędnego tłuszczu, lecz jest wykorzystywany do produkcji energii i spalania kalorii.
Kalendarz imprez PZKFITS w kulturystyce i fitness na rok 2016
Kulturystyka i Fitness na rok 2016 rok
Koktajl białkowo węglowodanowy
Koktajl to fajny pomysł na śniadanie, sposób przyrządzenia jest łatwy i szybki.
Migdałowe smoothie
Dzisiaj wspaniały pomysł na szybkie i zdrowe zródła białka i tłuszczy
3 Bit
Przepis na ciasto 3 bit, jest to wyjątkowo smaczne i proste w wykonaniu. Znakomite jako cheat meal.
Jak przygotować ciało do sportów zimowych
Snowboard czy narciarstwo to wspaniałe sporty zimowe ,jednak są wymagającymi formami ruchu, żeby w pełni cieszyć się z jazdy i uniknąć kontuzji trzeba odpowiednio się przygotować i zadbać o swoją kondycje.
Trening klatki piersiowej
Każdy mężczyzna chciałby być w posiadaniu dobrze rozbudowanej i wyrzeźbionej klatki piersiowej. Jednak mimo regularnych treningów nasze mięśnie ulubionej partii nie zawsze wyglądają jak z okładki. Do rozbudowania tej części ciała będą potrzebne różnorodne ćwiczenia, które umożliwią kompletny rozwój poszczególnych jej części. W tym artykule przedstawimy kilka sprawdzonych ćwiczeń i wskazówek, które pomogą wam osiągnąć zamierzone efekty.
Ciasteczka owsiane
Szybkie i łatwe do przygotowania pyszne chrupiące ciasteczka owsiane.